Reglement Twentse jeugd cup

Reglement Twentse Jeugd Cup
(editie 2013)
(Jaarlijkse onderlinge jeugdwedstrijd OHV, ’t Vangertje en h.s.v. Haaksbergen)
 Iedere deelnemende vereniging neemt volgens een roulatieschema de organisatie van de
jeugdwedstrijd om de Twentse Jeugd Cup op zich.
Het plezier van de jeugdvissers staat hierbij voorop.
De vereniging die moet organiseren, nodigt de andere verenigingen uit in december voorgaand aan het jaar waarin de wedstrijd georganiseerd dient te worden.
Dit om zo vroeg mogelijk een datum te bepalen.
De verenigingen bepalen zelf het wedstrijdwater waarin zij de wedstrijd zullen houden.
De wedstrijd. Aanwezig: 13.00 uur. Loting: 13.15 uur. Aanvang wedstrijd: 14.00 uur. Einde wedstrijd: 16.00 uur. (Vis die in het eindsignaal in het schepnet zit of die men bezig is te onthaken,
telt mee.) Peilen vóór aanvang van de wedstrijd is toegestaan.
Na het beginsignaal mag er worden gevoerd en gevist.
De organiserende vereniging blijft tot het laatst om te zorgen dat alles en
iedereen weg is.
Er wordt gevist in 3 categorieën, te weten 6 t/m 9 jaar (C),10 t/m 13 jaar (B) en 14 t/m 17 jaar (A).
De peildatum voor de leeftijd is 1 januari van het jaar waarin de wedstrijd wordt gehouden.
(Dus op 1 januari 9 jaar: hij of zij doet mee in de categorie (C)). In de categorie C doen 2 jeugdvissers per
vereniging mee en in de categorieën B en A doen 5 jeugdvissers mee per categorie per vereniging.
Indien er meer of minder verenigingen dan 3 meedoen, zal in de jaarlijkse vergadering besloten worden hoeveel jeugdvissers er per categorie per vereniging mee mogen doen.
Voorts is het toegestaan om 1 deelnemer van de C-jeugd mee te laten vissen bij de B-jeugd.
Van de B-jeugd mag er 1 deelnemer meevissen bij de A-jeugd.
Elke vereniging probeert natuurlijk in elke categorie het maximaal aantal deelnemers mee te brengen.
Hengellengte: Categorie C 6 t/m 9 jaar max. 5 meter
Categorie B 10 t/m 13 jaar max. 8,5 meter
Categorie A 14 t/m 17 jaar max. 10 meter
(Er mag alleen met de vaste stok gevist worden)
 In elke categorie dienen de jeugdvissers hun eigen hengel vast te houden.
Bij de 6 t/m 9 jarigen mag er geholpen worden bij het scheppen van de vis en bij andere problemen die ze zelf absoluut niet alleen kunnen oplossen.
Ze dienen echter wel zelf de vis aan de haak te slaan en zelf de vis in het schepnet laten landen.
Bij de 10 t/m 13 jarigen mag alleen hulp worden geboden indien het echt niet anders kan.
Over het algemeen dient deze categorie geheel zelfstandig te vissen.
De 14 t/m 17 jarigen dienen geheel zelfstandig te vissen.
Alleen bij bijzondere omstandigheden mogen deze jeugdvissers geholpen worden.
Mocht blijken dat sommige ouders en/of begeleiders zich niet aan deze regels houden, dan zal men hier op worden aangesproken.
Komt het hierna nog voor dat jeugdvissers ongeoorloofd worden geholpen, dan kan de desbetreffende jeugdvisser gediskwalificeerd worden.

Elke categorie zit bij elkaar.
De 6 t/m 9 jarigen zitten ook nog eens per vereniging bij elkaar.
Er worden 3 enveloppen met nummers gemaakt.
Als we er van uit mogen gaan dat er doorlopende nummers langs het wedstrijdparcours worden uitgezet, dan dient de volgende loting te worden
aangehouden:
Envelop 1: nr. 1 en 2 (C-jeugd), 7, 10, 13, 16, 19 (B-jeugd), 22, 25, 28, 31, 34 (A-jeugd)
Envelop 2: nr. 3 en 4 (C-jeugd), 8, 11, 14, 17, 20 (B-jeugd), 23, 26, 29, 32, 35 (A-jeugd)
Envelop 3: nr. 5 en 6 (C-jeugd), 9, 12, 15, 18, 21 (B-jeugd), 24, 27, 30, 33, 36 (A-jeugd)

Er mag maximaal 500 gram droog voer per jeugdvisser gebruikt worden. (Tenzij anders overeengekomen in de jaarlijkse vergadering.)
Bij onweer wordt de wedstrijd onmiddellijk gestaakt.
Iedere jeugdvisser dient de aanwijzingen van de leiders direct op te volgen. Indien er geen huisvesting voorhanden is, dient iedereen zo snel
mogelijk in een auto plaats te nemen.
De verenigingen overleggen samen hoe een en ander verder zal gaan.
Per categorie is diegene winnaar die het meeste gewicht aan gevangen vis heeft. De winnaar in elke categorie krijgt 1 punt, nr. 2 krijgt 2 punten enz..
Diegenen die niets hebben gevangen (in elke categorie) krijgen het aantal punten opeenvolgend aan diegene die het laatst wat gevangen heeft in die categorie.
Indien een vereniging niet het gewenste aantal deelnemers aan de start laat
verschijnen, dan zal voor de ontbrekende deelnemers voor de C-jeugd 6 punten in de totaaltelling worden meegenomen en voor de categorieën B enA 15 punten.
Voor elke categorie zijn er drie bekers voor de eerste drie plaatsen.
De Twentse Jeugd Cup gaat naar die vereniging die in het totaal het minst aantal punten heeft behaald.
Bij een gelijk aantal punten, geeft het gewicht de doorslag.
Voor elke deelnemer is er een prijs.
De organiserende vereniging zorgt er voor dat elke deelnemer een blijvende herinnering krijgt in de vorm van een vaantje, medaille, pet of iets dergelijks.
Het inleggeld voor de deelnemende verenigingen bedraagt € 80,00 per jaar. Dit bedrag dient contant door de deelnemende verenigingen aan de organiserende vereniging te worden voldaan of dit bedrag op verzoek door de verenigingen aan de deelnemende vereniging worden overgemaakt.
 Indien andere hengelsportverenigingen mee willen doen aan de jeugdwedstrijd om de Twentse Jeugd Cup, zal hierover een besluit worden genomen door de deelnemende verenigingen in de jaarlijkse vergadering.
Over alles waarin dit reglement niet voorziet, zullen de deelnemende verenigingen zich beraden, om samen tot een (voor de jeugdvissers) zo goed mogelijk besluit te komen.
Hiermee komen alle voorgaande versies van dit reglement te vervallen.
Welke vereniging moet wanneer organiseren:
2003 ’t Vangertje
2004 OHV