‘Samen VISsen’ is een initiatief van Sportvisserij Nederland, hengelsportfederaties en hengelsportverenigingen in samenwerking met het IVN.

Dinsdag, 16 juli 2024

Met Samen VISsen brengen we zorgcentra in contact met hengelsportverenigingen, zodat zij onderling een visuitje voor de bewoners kunnen plannen. In het sociaal-maatschappelijke programma ‘Samen VISsen’ nemen vrijwilligers van plaatselijke hengelsportverenigingen bewoners van zorgcentra een middag of ochtend mee uit vissen.

Woensdag 10 juli 2024 hebben Livio Wiedenhof (afdelingen Hassinkbrink en Leemdijk) en Hengelsportvereniging HSV Haaksbergen voor een aantal bewoners een vismiddag georganiseerd. We hadden voor het gemak van de bewoners graag willen vissen in de prachtige vijver van het zorgcentrum maar deze bleek wegens de sterk woekerende waterplanten niet meer geschikt (hopelijk kunnen we deze vijver in de toekomst wel weer gebruiken voor deze activiteit). Gelukkig konden we uitwijken naar de vijver Sportpark Groot Scholtenhagen, waar zeer recent een nieuwe mindervalidensteiger gerealiseerd is.
Het vervoer van de bewoners werd professioneel geregeld door de zorginstelling.
In de aanloop van de activiteit zagen de weersvoorspellingen er niet zo gunstig uit maar de weergoden waren ons gunstig gestemd. Voor enkele deelnemers was het een eerste ervaring met de hengelsport. Niet voor bewoner Hennie Kruidenier die de gelijknamige lokale hengelsport speciaalzaak heeft opgericht. Hij was vele jaren actief als bestuurslid in diverse functies bij HSV Haaksbergen en hij zette zich in het bijzonder in om de jeugd van Haaksbergen en omstreken meer bekend te maken met de hengelsport. Maar bovenal is Hennie altijd een gepassioneerd sportvisser gebleven die met succes deelnam aan vele hengelsport wedstrijden door het hele land. In 2016 is Hennie, in aanwezigheid van zijn steun en toeverlaat Lies Kruidenier, door het bestuur van HSV Haaksbergen benoemd tot erelid.
Alle deelnemers hebben vis kunnen vangen (voorn, ruisvoorn en bliekjes). De bewoners hadden het hoorbaar en zichtbaar naar hun zin en gaven aan een volgende keer graag weer te willen deelnemen. Voor een impressie zie de fotocollage.

Zonder de zeer betrokken medewerkers/vrijwilligers van het zorgcentrum en de vrijwilligers (Samen Vissen Coaches) van HSV Haaksbergen hadden we dit niet kunnen realiseren.

Grote dank aan allen en graag tot een volgende keer.